Endret avføring etter kostomlegging, og når bør jeg ta nye blodprøver?

Innsendt spørsmål

­Hei igjen.

Vedr. kolesterol og kosthold igjen.

Jeg har fulgt dine råd angående kosthold. Det er utrolig så mange feil jeg har greid å finne (og erstatte) i mitt tidligere kosthold. Det dreier seg som tidligere nevnt om altfor mye raske karbohydrater og altfor mye mettet fett.

I et par uker har jeg spist følgende:

- Havregryn (frokost)
- Linfrø og solsikkefrø og kanel (på havregryn)
- Masse grønnsaker (tomat, agurk, gulrot, paprika, bønner) med litt cottage cheese (mager) til lunch og eventuelt en appelsin til dessert.
- En neve nøtter og tranebær som mellommåltid
- Kokt torsk, kokt røkt kolje, kylling, laks, ørret, etc, til middag. Aldri rødt kjøtt, blandede kjøttprodukter, pizza, etc. Og aldri dessert.
- Eventuelt en liten porsjon havregryn til kveldsmat hvis jeg har trent tidligere på kvelden.

Jeg estimerer at jeg gjennom dette har redusert mengden sukker pr dag med 120-130 gram og mengden mettet fett med ca 50 gram pr dag. Har nok også redusert inntaket av salt med 4-5 gram og inntaket av kalk med ca 700 mg. Kalium og magnesium er vesentlig økt i kostholdet (håper det er OK). Fiber er også vesentlig økt.

I tillegg følgende kosttilskudd:
- Plantesteroler (som anbefalt av lege)
- Omega 3 uten vit D (3000 mg/dag)
- Omega 3 med 5 mcg vit D (1000 mg/dag)
- Vitamintablett uten mineraler, uten vit A og D

Det hender jeg erstatter havregryn med en "bar" (Nutrilett, Nutrislim, Dr. Lindbergs, etc) som inneholder mye vitaminer og mineraler.

Gjennom dette føler jeg en del positive helseeffekter:

- Vekttap (har "alltid" hatt "noen få kg ekstra" på magen, uten at jeg vil karakterisere meg som veldig overvektig, BMI var under 25 allerede før dette, men jeg har gått ned 2-3 kg og tar sikte på ytterligere 3-4 kg)
- Ingen rask puls/hjertebank etter måltidene slik jeg hadde før. Trolig som følge av mer stabilt blodsukker.
- Generelt mer overskudd, orker mer, blir ikke like raskt psykisk sliten, mindre slapp.
- Kvitt en del vann i kroppen, som jeg opplever at også gjør at hjertet slår "lettere" (ikke like harde bankende hjerteslag som før)

Men også en del negative effekter:

- "Ekkel" avføring, løsere, lysere, nesten leireaktig og klissete.
- Gulere urin (som overrasker meg en del siden jeg spiser mindre dårlig mat. Drikker mye væske så jeg synes det er rart.
- Lavt blodtrykk (95/60 til 110/70). Aldri anfall av høyt stressblodtrykk som nevnt utallige ganger før (dette er kanskje bare positivt). Har imidlertid ikke spesielt mye symptomer på dette så det er kanskje bare bra.
- Iblant en følelse av utmattelse som ofte gir seg etter å spise en neve nøtter og bær (med salt)

Jeg prøver å gjøre en form for fysisk aktivitet 3-4 ganger i uken. Med dette mener jeg enten gange i minimum 7 km/t, 5 km eller mer, eller annen trening. I tillegg har jeg konsekvent begynt å gå trapper i stedet for å ta heis på jobben, slik at jeg en del ganger i løpet av dagen går 6 etasjer oppover. Regner med at dette også hjelper litt (om ikke annet så for å fjerne angsten for brå belastninger).

Du antok i ditt forrige svar at jeg ikke røyker. Det har du helt rett i.
Drikker heller ikke alkohol i nevneverdig grad (kanskje 1 gang i måneden eller så).

Det jeg egentlig lurer på er om jeg er på rett vei (jeg kan ikke ta nye prøver hos fastlegen før om et år, og jeg føler ikke for å bruke flere tusen kroner enda på å ta slike prøver hos privat legesenter, i alle fall ikke før jeg har holdt på med dette opplegget såpass lenge at man kan se en effekt av det). Konkret er jeg usikker på:

- Hva skyldes forandringene i urin og avføring? Kan det være et redusert fettinntak som fører til mindre galle i avføringen og et høyt fiberinntak som gjør den løsere?
- Kan jeg få noen mangelsykdommer av å spise slik? Jeg vet at jeg ligger i underkant mht kalkinntak (men jeg hadde jo allerede noe høye kalkverdier) og i tillegg har jeg begynt å ta D-vitamin (som jeg manglet), så jeg regner med at dette går fint. Får kanskje litt for lite jern, men med Hb på 16,4 og litt høy ferritin går vel det også bra? Natrium klarer jeg meg vel fint med mindre av, kalium og magnesium får jeg masse av, A-vitamin får jeg vel gjennom mye gulrøtter og resten av vitaminene gjennom maten og kosttilskuddet?

Vil også tro at jeg får i meg nok proteiner gjennom brune bønner og fisk/kylling. Jeg har lært litt av en vegetarianer jeg kjenner hvordan man kan lage et godt kosthold uten rødt kjøtt.

Har du ellers noen kommentarer til dette? Tror du at jeg allerede nå har et lavere LDL og et bedre HDL?

Jeg tror dette er noe jeg skal greie å leve med i lengre tid, men jeg har time hos ernæringsfysiolog om et par-tre uker for en gjennomgang. Bør jeg før den tid spandere på meg nye blodprøver?

Beklager, dette ble langt og mange spørsmål..



Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 10. september 2011, klokken 10:56

Lite vanninntak gir lavt blodtrykk og gulere urin


Urinen og blodtrykket har nok samme forklaring. Det kan virke som væskeinntaket er noe for lavt. Gul urin, slik den ofte fremstår på morgenen også, er tegn på at urinen er konsentrert. Gjennom natten mister vi en del vann fra kroppen gjennom utånding og "svetting"/damping fra huden og urinen er derfor oftest kraftigere gul på morgenen sammenliknet med utover dagen. Etter trening, opphold i varme omgivelser eller etter lite vanninntak vil imidlertid urinen bli gul også utover dagen. Lite vanninntak fører også til lavt blodtrykk. Når blodtrykket blir lavt for én bestemt person avhenger av om det oppstår symptomer eller ikke. Nyoppstått svimmelhet når man reiser seg er for eksempel ett symptom på at blodtrykket kan ha blitt lavere. Det kan hende du drikker mye vann, men ikke nok vann i forhold til den type aktivitet du bedriver. I tillegg må du ta hensyn til hvor mye vann som drives ut av kroppen gjennom vanndrivende drikker som te, kaffe, alkohol og brus. Flere av disse er uaktuelle syndere for deg, men til orientering.


Leirete avføring


"Leirete" avføring tyder kan tyde på et større fettinnhold i maten, dvs at mengden fett er større enn hva enzymene (Lipase) fra bukspyttkjertelen og gallesyren fra galleblæren klarer å hanskes med, eller det er i enkelte tilfeller et tegn på at gallen og/eller Lipasene ikke kommer ned i tarmen.


Gallesten: På bildet ser du en galleblære fylt med gallesten. Én av gallestenene har i dette tilfellet satt seg fast rett overfor der kanalen fra buksputtkjertelen munner ut. Gallesyren ville derfor i dette tilfellet helt eller delvis ikke kommet til tarmen og avføringen hadde blitt farget mindre brun, eventuelt blitt hvit om ingen galle hadde sluppet forbi den innkilte stenen.




Sten i gallegang gir kraftige kolikksmerter så det er selvsagt ikke dette du har. Basert på dine opplysninger om at du har redusert fettmengden vil jeg anta at dette er en overgangsfase, men det høres typisk ut som om fettinholdet er for stort.


Ditt inntak av fiber skulle tilsi en fastere avføring og ikke minst lettere toalettbesøk.


Vær uansett klar over at endret avføring som faller i tid med endret kosthold ikke behøver å gi frykt for betennelser, kreft eller andre tilstander i tarmen. Du kan alltids gå tilbake til det gamle kostholdet for noen dager for å sjekke om du får tilbake ditt gamle avføringsmønster, men det er ikke nødvendig.


Lavt blodsukker gir utmattelse


Siden utmattelsen du nevner opplever rask bedring etter inntak av raske og sene karbohydrater får vi anta at utmattelsen med stor sannsynlighet skyldes lavt blodsukker.


Mangelsykdom er uvanlig i Norge


Med ditt kosthold, og et nesten hvilket som helst norsk kosthold som er noe variert, er det nærmest umulig å oppleve vitaminmangel. Kronisk syke eller mennesker med spiseforstyrrelser derimot kan ha så ensidig eller innholdsfattig ernæringsinntak over så lang tid at det er mulig å dra på seg en mangelsykdom.


Jeg har sett LDL og HDL endre seg i løpet av bare få uker og hos de pasientene hvor det er påvist så høye verdier at behandling med medisiner kan bli aktuelt etter et forsøk på 6-12 måneder med kost- og mosjon så tar vi de inn til blodprøver en  gang i måneden, men dette er også for å bidra til å motivere. Men i dette ligger det at du kan se endringer i løpet av en måneds tid. Dersom kolesterolet ditt kun har vært lett forhøyet ville jeg ikke tatt nye blodprøver før om et halvt års tid. Dersom legen din har nevnt at behandling har vært eller kan komme til å bli et alternativ skal kontrollene skje månedlig.


Tar du samme blodprøve hundre ganger etter hverandre blir noen av svarene unormale selv om du er frisk


Nye blodprøver vil kanskje ikke hjelpe ernæringsfysiologen din. Snarere tvert imot, i verste fall, dersom de tas for tidlig i forhold til forrige prøver. Kanskje har ikke LDL og HDL endret seg noe særlig. De kan i "verste" fall ha blitt høyere fordi blodprøvenmetoder og kroppens fysiologi kan gjøre prøvene høyere eller lavere, selv om du tar blodprøvene rett etter hverandre. Dersom du skulle oppleve en slik normal variasjon i kroppens fysiologi eller ved analysemetoden av prøvene som ga deg et dårligere prøvesvar så kan du risikere å bli demotivert. Det må derfor være et visst intervall mellom blodprøvene for å være sikker på å ikke rammes av disse naturlige svingningene i prøvesvarene. Dersom utgangsverdiene er veldig høye så kan man tillate seg å ta nye blodprøver etter kortere tid, gitt at man har startet endringer eller behandling. En endring på 10 prosent vil nemlig da gi store utslag på prøveverdien. Mens har du allerede lave verdier i utgangspunktet (evt bare lett forhøyede) så kan denne 10 prosents endringen være så små tall i prøveverdi at det ikke er sikkert de overstiger den naturlige variasjonen vi nevnte over. Da kan variasjonen være større enn bedringen og du kan oppleve "forverret" resultat selv om du har gjort alt riktig.


Nyttig lesing: Blodprøven kan vise sykdom selv om du er frisk


Sammendrag


Alt i alt er det ikke noe her som alarmerer meg, selv om jeg ikke kan gi en fullgod fysiologisk forklaring poå hvorfor avføringen er løsere når fettinntaket er gått ned ogg fiberinntaket opp. Her får ernæringsfysiologen din diskutere frem og tilbake med deg til dere finner en forklaring. Noen sykdom skal du ikke frykte, og det er jo heller ikke dette du frykter. Mangeltilstand skal du ikke engste deg for heller. Kolesterolet blir nok bedre på dette kostholdet. Forsøk bare ikke å bygge Rom over natten da dette kan gi stress eller misnøye med fare for at du ikke klarer å holde dette langsiktig. Vær spesielt vársom med å ta blodprøver for ofte da dette kan gi plutselig sykelige verdier selv om du har gjort alt riktig. Dette er på grunn av den naturlige variasjonen i kroppen din og i prøvetaking og -analysering.

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Du får svar innen én til tre virkedager og tjenesten koster fra kr 250,-

Spørsmålet besvares av den som kan mest om ditt spørsmål.

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Du får svar innen én til tre virkedager og tjenesten koster fra kr 250,-

Spørsmålet besvares av den som kan mest om ditt spørsmål.

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til Du kan lese svaret ditt her og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av Luminus Webkommunikasjon